Wie zijn elektrische auto oplaadt bij een openbare laadpaal in Tiel betaalt momenteel gemiddeld 45,5 cent per kilowattuur. Dit tarief is 6 procent hoger dan in september, volgens gegevens van LaadpasTop10.
Elektrisch opladen op straat is sinds dit jaar in heel Nederland duurder, met enkele regio's die tot wel 26 procent hogere tarieven hanteren. Daarnaast betalen eigenaren van (aspirant-)stekkerauto's sinds dit jaar motorrijtuigenbelasting en ontvangen ze geen aanschafsubsidie meer. De ANWB heeft berekend dat rijden met een elektrische auto per kilometer duurder is geworden dan rijden op benzine.
In het zuiden van Nederland, met name in Brabant en Limburg, dalen de gemiddelde tarieven juist. Dit komt doordat veel oude afspraken en aanbestedingen nog van kracht zijn, waardoor eigenaren van laadpalen de energiebelasting voorlopig zelf dragen.
Opvallend genoeg constateren onderzoekers grote prijsverschillen bij laadpalen in Tiel. Tarieven schommelen tussen de 33,2 en 57,8 cent per kilowattuur. Dit zorgt voor verwarring bij stekkerautobezitters, vooral omdat sommige laadpalen belastingkortingen toepassen en andere niet.
Het aantal openbare en semi-openbare laadpunten in Tiel is aanzienlijk gegroeid. Volgens de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland zijn er momenteel 460 laadpunten, waarvan 103 meer dan een jaar geleden. Dit is de grootste groei in vijf jaar tijd.